Köpvillkor

Välkommen till Sneakers Corners e-handel! Vi vill att det ska vara så enkelt och bekvämt som möjligt att handla hos oss. Här har vi samlat all information som gäller köp, betalning, leveranser och returer. 

Om du behöver mer hjälp står vår kundtjänst till förfogande på:
Mail:  kundtjanst@sneakerscorner.se
Telefon:  010-498 00 00

Kundtjänst öppettider: 

mån-fre kl 08-19

lör 10-15

sön stängt 

Så här handlar du

Nedan följer en kort beskrivning av de steg du går igenom när du handlar hos oss.

Om du är medlem i vår kundklubb Club Solemate måste du registrera ett e-handelskonto första gången du är inne i shopen för att få bonus på dina köp. Som inloggad kund sparar du även tid genom att slippa uppge dina personuppgifter i kassan. Du registrerar ditt konto genom att klicka på länken Logga in längst upp på sidan. Du anger därefter din e-mailadress, och väljer ett lösenord. Din e-mailadress blir sedan ditt personliga användarnamn som du använder när du vill logga in på Mina sidor.

Du väljer någon av huvudkategorierna längst upp på sidan: Dam, Herr, Barn, Accessoarer eller Skotillbehör. Du kan också välja Varumärke och leta upp det varumärke du söker efter. Du kan därefter filtrera din sökning med hjälp av följande filter: Färg, Storlek, Material, Varumärke och Kategori. Under varje kategori kan du välja ett eller flera val. Observera dock att du endast kan välja ett val i kategorin Varumärken.

Om en vara är slut i e-handeln visas texten ”Finns i butik”, dock kan varan finnas kvar i flera av våra butiker. Att en vara står markerad som "Finns i butik" kan även betyda att den är tillfälligt slut i e-handeln och på väg in på lager igen. Mer information om detta kan kundtjänst ge.

När du har hittat en produkt som du vill ha klickar du på den för en mer detaljerad beskrivning, och möjlighet att se fler bilder. De storlekar som finns på lager är tydligt markerade. När du har hittat en produkt som du vill köpa väljer du önskad storlek och trycker på knappen "Köp nu". Önskar du mer än en av samma artikel lägger du ytterligare en i varukorgen. Om du vill veta om en artikel finns i någon av våra butiker markerar du den storlek du är intresserad av och trycker "Se lagerstatus i butik". Alla storlekar går att markera, även de storlekar som är slutsålda i webshopen. När du är klar med dina inköp går du till kassan längst upp till höger. Innan du slutför ditt köp kan du välja att ta bort varor eller ändra antal i varukorgen. På betalsidan väljer du betalningsmetod och slutför din order. Alla leveranser sker med Posten MyPack. När du slutfört ditt köp ser du orderbekräftelsen på din skärm samt att denna skickas till den angivna email adressen. 

Priser

Alla priser anges i SEK och är inklusive 25% mervärdeskatt. Kampanjpriser gäller så länge lagret räcker, om inget annat anges. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i texter samt att det kan förkomma avvikelser i pris  och produktinformation mellan butik och webshop vid kampanjer i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning.

Åldersgräns

Du måste vara 18 år eller äldre för att handla via Sneakers Corners e-handel.

Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt i Sneakers Corners e-handel. Är du inte nöjd med något du beställt kan du skicka tillbaka din vara till vårt lager. Som kund har du rätt att återfå pengarna inom 14 dagar från den dagen vi mottagit din retur. Se avsnittet "Byte/returer" för närmare information om byte och returer.

Slutförsäljning

Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning och felaktiga lagersaldon. När du lägger en order hamnar den artikel du valt i kundkorgen. Det kan dock inträffa att någon annan kund samtidigt hinner slutföra ett köp med samma vara, om det inte finns tillräckligt med varor på lager kan det hända att din vara inte längre finns kvar i kundkorgen när du kommer till betalläget.

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i texter, priser och produktinformationer. Vi kan inte garantera att de färger som återges på din skärm stämmer helt överens med verkligheten, då färgåtergivningen kan bero på din individuella skärminställning.

Personuppgifter

Scorettgruppen hanterar samtliga personuppgifter på ett korrekt och kontrollerat sätt för att dina uppgifter inte ska kunna läsas av obehöriga. Vi följer Personuppgiftslagen PUL, och de personuppgifter som lämnas vid köp används endast för att administrera ditt köp. För mer information angående säkra betalningar läs mer under rubriken Betalning.

När du lägger din beställning hos oss måste du uppge dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall där du väljer att betala via faktura eller delbetalning behöver du även ange ditt personnummer. Om du väljer att bli medlem i vår bonusklubb Club Solemate måste du också uppge ditt personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att kunna fullgöra transport, betalning och fakturering. Notera att vi måste lämna vidare dina personuppgifter till vår betalningsförmedlare DIBS, vår fakturapartner Klarna samt vår logistikpartner för att de ska kunna fullgöra sina åtaganden.

Du har rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas. Du har alltid rätt att utan någon speciell anledning begära att informationen om dig ska raderas.

Reklamationer

Sneakers Corner ansvarar för att varor som levereras går i väg i felfritt skick. Skulle ändå varan vara trasig eller felaktig när den kommer fram ska kundtjänst kontaktas innan varan returneras. En skada ska meddelas inom skälig tid från det att skadan upptäcktes. Eventuell transportskada bör noteras i samband med utlämningen. En transportskada behandlas på samma sätt som övriga reklamationer. Vid en godkänd reklamation debiteras ingen returfrakt och eventuella frakt- och fakturaavgifter i samband med köpet återbetalas. Enklast är att du vid en reklamation vänder dig till en Sneakers Cornerbutik. Reklamationer kan även anmälas på telefon eller mail till kundtjänst. Bifoga gärna en bild. Scorettgruppen följer Distanshandelslagen och Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och beslut.

Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos ARN (www.arn.se Box 174, 10123 Stockholm). ARN eller Allmänna reklamationsnämnden tar oberoende beslut i bland annat reklamationsfall. Scorett Footwear AB medverkar alltid i eventuella tvister hos ARN och rättar sig alltid efter ARNs beslut.

Att handla via Sneakers Corners e-handel är enkelt och säkert. Du kan alltid hitta ett betalningssätt som passar dig. Du kan välja att betala med faktura, kort, direktbetalning bank eller delbetalning. Läs mer om de olika betalningssätten nedan. Vi samarbetar med Klarna för alla betalningar.

Kort

Du kan betala med Visa och Mastercard. Ingen extra avgift tas ut vid kortbetalning. I samband med orderläggning reserveras beloppet. När varorna skickas från vårt lager dras pengarna från ditt konto. Om någon vara som beställts trots allt visar sig vara slut debiteras du inte för denna. Vi erbjuder 3D Secure/SecureCode som är en säkrare lösning för dig som betalar med kort. Det innebär att du måste ange en personlig kod innan köpet slutförs. Om ditt kortköp nekas på grund av detta, välj fakturabetalning alt. direktbetalning bank eller kontakta din bank för att aktivera 3D Secure. Endast kort utfärdade i Sverige är godkända.

Faktura

Du kan välja att betala mot faktura. Då kan du få hem dina skor och prova dem i lugn och ro innan du betalar. Vi samarbetar med Klarna som hanterar våra fakturor. Fakturan skickas via e-mail när produkten har packats. Fakturan ska betalas inom 14 dagar, räknat från orderdatum. Om betalningen inte har inkommit inom denna tid skickas en skriftlig betalningspåminnelse. Då utgår även en lagstadgad påminnelseavgift på 50 kr. Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt gällande referensränta med tillägg på 24%. För din egen trygghet levereras köp med faktura endast till din folkbokföringsadress. Vid beställning med Klarna som betalsätt kommer din folkbokföringsadress upp automatiskt, och kan inte ändras. Godkänn aldrig ett köp med felaktig adress! Adressen hämtas från Klarnas register, kontakta därmed Klarna om adressen är felaktig. De uppdaterar i så fall sitt adressregister, och det slår igenom på köpsidan direkt. Vid köp gjorda med faktura eller delbetalning kan det göras en kreditupplysning, kreditupplysningsföretaget är då skyldiga att skicka ut en kopia varje gång det görs en sådan upplysning på en privatperson. Klarna åtar sig att vid var tid vara validerad enligt Payment Card Industry Data Security Standards (”PCI DSS”).

Om retur görs bör Klarna kontaktas för att undvika att en påminnelse skickas ut. Observera att din faktura måste betalas även om din leverans är föremål för reklamation. När reklamationen är behandlad sker en återbetalning. Vid delretur ska den eller de artiklar som returnerats dras av från fakturan. Det är ursprungsfakturan som ska betalas, ingen ny faktura skickas ut vid delretur. Om du har frågor om din faktura, vill stoppa fakturan på grund av retur, eller tillfälligt vill flytta fram fakturans förfallodatum kan du göra det via Klarnas webbplats som du hittar här. Du kan också kontakta Klarna via mail info@klarna.se eller nå deras kundtjänst på telefon 08-120 120 10.

DELBETALNING VIA KLARNA KONTO

Du kan även välja att delbetala i din egen takt med Klarna konto. Du väljer då själv hur mycket du vill betala, som lägst 50 kr eller 1/24 av totalbeloppet. Du kan när som helst välja att betala av hela beloppet på en gång. Delbetalningar hanteras av Klarna AB. Alla månadens köp sammanställs på en faktura som skickas ut i början av nästkommande månad. Vid köp gjorda med faktura eller delbetalning kan det göras en kreditupplysning, kreditupplysningsföretaget är då skyldiga att skicka ut en kopia varje gång det görs en sådan upplysning på en privatperson.

För Klarna konto gäller en månadsränta på 19,9% och en aviavgift på 29 kr per utsänd avi. Vid faktura- och kontoköp görs en kreditupplysning och en kopia på upplysningen kan komma att skickas till din folkbokföringsadress. Du kan få svar på frågor om din faktura och mer information om Klarna kontohär.Du kan också kontakta Klarna via mail info@klarna.se eller nå Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 10. Vid beställning med Klarna som betalsätt kommer din folkbokföringsadress upp automatiskt, och kan inte ändras. Godkänn aldrig ett köp med felaktig adress! Adressen hämtas från Klarnas register, kontakta därmed Klarna om adressen är felaktig. De uppdaterar i så fall sitt adressregister, och det slår igenom på köpsidan direkt. Vid delretur ska den eller de artiklar som returnerats dras av från fakturan. Det är ursprungsfakturan som ska betalas, ingen ny faktura skickas ut vid delretur.

PRESENTKORT OCH BONUSCHECKAR

Våra nya presentkort som har ett skrapfält på baksidan med en PIN-kod kan utnyttjas i webshopen. Bonuscheckar eller andra värdecheckar kan inte utnyttjas i webshopen.

LEVERANS

FRAKTKOSTNAD OCH LEVERANSTID

Leverans sker med Posten MyPack eller uthämtning i butik. Leveranstiden är 1-5 vardagar. Vid hög belastning kan leveranstiden bli någon eller några dagar längre. Om leveranstiden överstiger den normala leveranstiden blir du meddelad om förseningen. Observera att du har rätt häva ditt köp utan kostnad vid sådan försening. Vi råder inte för omständigheter som ligger utanför vår kontroll och kan inte ansvara för förseningar som uppstår på grund av att Posten inte fullgör sitt åtagande i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumentlagstiftning.

Den ordinarie fraktkostnaden är 39 kr. Under kampanjperioder kan fri frakt erbjudas. Normalt finns en gräns för när fraktkostnaden ingår i priset, t ex "Fri frakt från 1200 kr".

LEVERANS MED POSTEN MYPACK

Ditt paket levereras med Posten MyPack till ditt närmaste ombud. Du kan för närvarande inte välja eller ändra ombud. Information om var Posten har sina ombud hittar du härFrakten kan ingå i priset under kampanjperioder, annars är ordinarie fraktkostnad 39 kr. Ordrar som vi tar emot före kl 11 skickas från oss samma dag. Leveranstiden är normalt 1-3 vardagar. Leverans sker bara till adresser i Sverige. När din order är skickad från oss får du ett mail med paketets kollinummer. Du kan söka din leveransstatus på Postens hemsida www.posten.se. När ditt paket ankommit till ombudet får du ett sms-meddelande med paketets id-nummer. Du måste ha med dig legitimation när du hämtar ut ditt paket. Om någon annan än beställaren ska hämta ut paketet måste den personen kunna visa både sin egen och beställarens legitimationer. Om namnbyte måste göras på paketet i efterhand för att rätt person ska kunna hämta ut det kostar det 150 kr, och i förekommande fall debiteras denna kostnad vidare på kunden.

UTHÄMTNING I BUTIK

För att undkomma fraktkostnad kan du välja att hämta ditt paket i en valfri Sneakers Cornerbutik (ej Outlet). Leveranstiden är normalt 2-5 vardagar. Vid beställningen anger du den butik som du vill hämta dina varor hos. När ditt paket har ankommit till butiken får du ett sms-meddelande som talar om att paketet finns att hämta. Du måste uppvisa legitimation när du hämtar ditt paket.  

DELLEVERANSER

Vi tillämpar inga delleveranser. Om någon vara i beställningen trots allt inte finns på lager skickas de varor som kan levereras, och de varor som inte kan levereras krediteras.

FÖRLÄNGD LIGGETID

Ditt paket ligger kvar hos Postens ombud i 14 dagar. Om man av någon anledning vill förlänga denna tid kostar det 100 kr. Man kan förlänga tiden till max 30 dagar. Om liggetiden förlängs på kundens begäran förbehåller vi oss rätten att debitera vidare denna kostnad på kunden. 

FLYTT AV PAKET

Var noga vid beställningen och ange rätt adress och postnummer. Vid beställning med Klarna som betalsätt kommer din folkbokföringsadress upp automatiskt. Denna kan inte ändras. Godkänn aldrig ett köp med felaktig adress. Adressen hämtas från Klarnas register och om adressen är felaktig kan du också kontakta Klarna på mail info@klarna.se eller Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 10. De uppdaterar i så fall sitt adressregister och det slår igenom på köpsidan direkt. Att flytta ett paket från ett ombud till ett annat kostar 150 kr. Om flytten sker på kundens egen begäran eller på grund av att kunden angett fel adress eller postnummer vid beställningen förbehåller vi oss rätten att debitera vidare denna kostnad på kunden.

EJ UTLÖSTA PAKET

Ditt paket ligger kvar hos Postens ombud eller i butik i 14 dagar. Om paket inte hämtats ut debiterar vi frakt- och hanteringskostnader för outlöst paket med 150 kr. 

FORCE MAJEURE

Händelser som krig, naturkatastrof, strejk, myndighetsbeslut eller andra händelser som ligger utanför Scorettgruppens kontroll vilken skäligen inte kunnat förutses ska hänföras till Force majeure, vilket innebär att Scorettgruppen befrias från förpliktelsen att fullgöra ingångna avtal.

BYTE

Vid byte av en e-handelsorder måste du lägga en ny order i webshopen på den nya storleken och returnera produkten du vill byta. Du skickar tillbaka den artikel du önskar byta och använder returfraktsedeln som bifogades i leveransen. 

Vill du byta en produkt i en butik, kontakta först kundtjänst som kan hjälpa dig med att hitta en butik där varan finns i lager. 

ÅNGERRÄTT

Du har 14 dagars ångerrätt från mottagandet av varan, enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Som konsument har du rätt att återfå pengarna vid ångrat köp inom 14 dagar från den dag då Sneakers Corner mottagit ångermeddelandet. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köptillfället. Du får givetvis prova varan om den passar men vid retur ska varan vara i ursprungligt skick/oanvänd och den ska oskadad returneras i sin originalkartong. För att utnyttja ångerrätten ska varan alltid returneras till vårt lager. Tänk på att du måste meddela oss att du ångrar dig inom 14 dagar efter att din vara anlänt till dig eller ditt ombud. Vid återbetalning av retur har vi rätt att dra av för eventuell värdeminskning som uppkommit vid din hantering av varan. Här finner du konsumentverkets ångerblankett.

Returadress: 
Scorett Centrallager
Härdgatan 22
432 32 Varberg

RETUR

Vill du nyttja din ångerrätt ska du returnera varan till vårt lager. Retur till lager kostar 59 kr vilket regleras i samband med återbetalningen. Använd returfraktsedeln som bifogades i leveransen. Ange returorsak på returfraktsedeln. Kontakta kundtjänst om returfraktsedel saknas. Använd gärna samma påse som leveransen kom i. Skokartongen måste emballeras väl och inga klisteretiketter eller tejp får sättas direkt på skokartongen. Ta bort eventuella gamla fraktetiketter. Sneakers Corner ersätter inte returkostnad som kund själv lagt ut. Du ansvarar själv för varan tills den når vårt lager. Spara det kvitto du får vid inlämningen. Vid retur görs en återbetalning till samma kort eller bankkonto som den ursprungliga betalningen gjordes, med avdrag för returfrakten. Det kan ta upp till 10 dagar innan återbetalat belopp finns på ditt konto. Om du använder den förtryckta returfraktsedeln kan du följa returen på www.posten.se

Om ditt betalsätt är Klarna faktura ska du vid retur till lager inte betala din ursprungliga faktura. En ny faktura på 59 kr för returfrakten kommer att skickas ut. Du bör vid retur kontakta Klarna och meddela att du returnerat dina varor för att undvika påminnelse och påminnelseavgift på din faktura. Det gör du lättast via Klarnas webbplats som du hittar här. Du kan också kontakta Klarna via mail info@klarna.se eller nå Klarnas kundtjänst på telefon 08-120 120 10. 

REKLAMATIONER

Sneakers Corner ansvarar för att varor som levereras går i väg i felfritt skick. Skulle ändå varan vara trasig eller felaktig när den kommer fram ska kundtjänst kontaktas innan varan returneras. Scorettgruppen följer konsumentköplagen där kunden har 3 års reklamationsrätt. En skada ska meddelas inom 2 månader från det att skadan upptäcktes. Eventuell transportskada bör noteras i samband med utlämningen. En transportskada behandlas på samma sätt som övriga reklamationer. Vid en godkänd reklamation debiteras ingen returfrakt och eventuella frakt- och fakturaavgifter i samband med köpet återbetalas. Enklast är att du vid en reklamation vänder dig till en Sneakers Cornerbutik. Du hittar din närmaste Sneakers Cornerbutik här. Reklamationer kan även anmälas på telefon eller mail till kundtjänst. Bifoga gärna en bild.

Scorettgruppen följer Distanshandelslagen och Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och beslut. 

Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos ARN (www.arn.se Box 174, 10123 Stockholm). ARN eller Allmänna reklamationsnämnden tar oberoende beslut i bland annat reklamationsfall. Scorett Footwear AB medverkar alltid i eventuella tvister hos ARN och rättar sig alltid efter ARNs beslut.

Vid alternativ tvistlösning kan du som konsument vända dig till EU-kommissionens onlineplattform, European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR), för alternativ tvistlösning. https://ec.europa.eu/odr